Animacja to bardzo wszechstronne narzędzie, które może pomóc nam osiągnąć różne cele biznesowe: możemy przedstawić produkt czy firmę, opowiedzieć o jego zaletach, zrobić instrukcję czy w lekki i czytelny sposób przedstawić tematy trudne. Zastosowań jest wiele. Jedyne co nas ogranicza to wyobraźnia. I budżet. Bo ile tak naprawdę kosztuje animacja? Od czego zależy jej cena? Oto lista elementów które ją kształtują:
Scenariusz
to jeden z pierwszych punktów prac nad animacją. Jeśli Klient ma swój pomysł na scenariusz wtedy po stronie agencji leży tylko uporządkowanie go i „przełożenie” go na formę graficzną. Najczęściej jednak Klienci przychodzą z problemem czy produktem, który chcieliby przedstawić w formie animacji i potrzebują pomocy w „opakowaniu” tego pomysłu. Wtedy musimy wspólnie zastanowić się nad stylem animacji, nad tone of voice, nad tym czy będzie to prezentacja czy tez może spróbujemy opowiedzieć o naszym produkcie za pomocą storytellingu.
Koszt tego etapu zależy najczęściej od tego ile czasu trzeba poświęcić na prace z Klientem nad scenariuszem i może stanowić do 10% wartości całej animacji.
Grafika
po decyzji Klienta czy chce formę rysowaną ręcznie czy komputerowo i w jakim stylu ma być jego animacja przygotowuje się próbkę graficzną, gdzie zawarte są kolory, styl postaci i inne elementy wizualne. W przypadku prostszych animacji po akceptacji tej próbki przygotowuje się storyboard, który jest bazą do finalnej animacji. Na cenę wpływa ilość klatek oraz technika wykonania. Z oczywistych względów te rysowane ręcznie są droższe od tych rysowanych komputerowo (choć zdarzają się wyjątki).
W przypadku większych projektów najpierw przygotowuje się storyboard, który jest schematem całej animacji, a dopiero potem rysuje się pojedyncze kadry. W takim przypadku storyboard jest zwykle wliczony do etapu przygotowawczego wraz ze scenariuszem.
Animacja
gdyby skupiać się rodzajach animacji to możnaby wymienić ich co najmniej 10 (od rysunkowej, przez wycinankową aż po 3D) ale większości tych technik nie stosuje się w przygotowaniu firmowych video. Większość biznesowych animacji wykonywana jest w rysunkowej technice 2D. Polega ona na narysowaniu (ręcznym lub komputerowym) kolejnych klatek.
Czas trwania
w związku z tym, że animacja to żmudne „składanie” kolejnych ruchomych obrazów długość animacji ma istotne znaczenie bo wpływa na ilość pracy która trzeba włożyć w animację i montaż. Najkrótsze animacje jakie się przygotowuje mają zwykle 6 s i są to reklamy na social media.
Lektor
teoretycznie można animacje zrobić bez lektora. Do niektórych celów, np. do bardzo krótkich animacji na social media nie jest on niezbędny. Jednak w przypadku przygotowywania dłuższych form, zwłaszcza takich które muszą przedstawić jakąś historię, proces, zalety produktu zdecydowanie zaleca się używanie narracji w warstwie audio. Koszt lektora zależy od ilości tekstu, długości nagrania, pola eksploatacji finalnego utworu a także języka. Oczywiście nie bez znaczenia jest to czy nasz lektor ma znany i rozpoznawalny głos, czy też nie. Mało znany lektor w krótkiej animacji do internetu to może być koszt ok 1 tys zł. Znane głosy kosztują co najmniej 10 razy więcej…
Muzyka
ta pozycja czasem potrafi znacznie zmienić koszt całej animacji. Najczęściej stosowaną praktyką jest wybór muzyki z ogólnie dostępnych stocków (banków muzyki). Utwór muzyczny kupuje się z prawami do emisji w określonych mediach. Najtańsze są licencje do internetu, najdroższe – do filmów telewizyjnych i kinowych. Najniższa cena na jednym z najpopularniejszych stocków to 13$ a najwyższa – 3564$. Najczęściej jednak za 40-60$ możemy wybierać w wielu ciekawych utworach z licencją do internetu.
Zwykle na potrzeby droższych produkcji (TV) kupuje się prawa do bardziej znanych utworów, a negocjacje dotyczące ich cen przebiegają.
Poza samą muzyką bardzo często stosuje się dodatkowe efekty dźwiękowe (np. wybuchy, kroki itp.) – koszt każdego takiego dźwięku to na stocku ok 2-5$.
Możliwości przygotowania animacji jest bardzo wiele. Jak widać jest bardzo duża rozpiętość jeśli chodzi o poszczególne czynniki które mają wpływ na ostateczną cenę. Dlatego zawsze namawiam do tego żeby rozmowy o animacji zaczynać od celów i budżetu. Wtedy można tak dobrać poszczególne elementy, żeby dopasować się do tych najważniejszych dla Klienta kwestii. Minimalny budżet z którym można myśleć o krótkich, ekonomicznych animacjach to 2 tys. zł, maksymalny – sky is the limit😊