CAPTCHA to skrót od „Completely Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart”, funkcjonuje na stronach internetowych od ponad dekady i przechodziła przez wiele metamorfoz. Na większości stron nie musimy przecież przepisywać tekstu z zamazanego obrazka, powstały bowiem już lepsze i bardziej przyjazne rozwiązania.

Jej kluczowym zadaniem jest niedopuszczenie botów do naszych formularzy kontaktowych, rejestracji użytkownika czy komentarzy na blogu. Ten kto miał do czynienia choć z jednym botem atakującym formularz wie jak bardzo jest to uciążliwe i ile w ciągu doby potrafi wysłać niechcianych reklam lub podejrzanych i zainfekowanych wiadomości.

Na przestrzeni lat pojawiło się mnóstwo różnych rozwiązań weryfikujących czy mamy do czynienia z człowiekiem, czy maszyną. Od klasycznego przepisywania ciągu liter i cyfr z obrazka, po proste równania matematyczne, czy przeciąganie obrazków do pasujących form. Wszystkie te rozwiązania w mniejszym, czy większym stopniu utrudniają życie botom ale ludzie je tworzące wykazują się równie dużą kreatywnością, co twórcy zabezpieczeń i progresywnie łamią istniejące zabezpieczenia.

Musimy jednak pamiętać, że utrudnienia nie dotykają tylko botów ale również zwykłych użytkowników chcących wypełnić formularz, czy zarejestrować się na naszym portalu. Biorąc pod uwagę, że rozwiązania nie dają pełnego zabezpieczenia i odstraszają użytkowników możemy w trosce o konwersję w naszych formularzach alternatyw.

  1. Niewidzialna tarcza chroniąca przed botami – Honeypot
    W obrębie swojego formularz możesz umieścić dodatkowy input do wypełnienia, który będzie widoczny dla botów, które analizuję tylko kod źrodłowy, ale będzie niewidoczny z poziomu frontu, którym posługuje się użytkownik. Tutaj zachodzi prosty moduł filtrowania leadów, odrzucamy te leady, które dotrą do nas wraz z wypełnionym przez bota niewidocznym dla normalnego użytkownika polem w formularzu.
  2. Automatyczna filtracja komentarzy
    Istnieją gotowe rozwiązania, które z łatwością zintegrujesz ze swoją stroną przez API lub bezpośrednio przez gotową wtyczkę do WordPressa. Najpopularniejszym i najefektywniejszym rozwiązaniem jest Akismet, który samodzielnie filtruje niechciane komentarze na Twojej stronie
  3. Blokada IP
    Zauważyłeś u siebie spam z podobnych źródeł? Wykorzystaj to i zacznij zbierać adresy IP, z których dociera do Ciebie spam i konsekwentnie dodawaj je na czarną listę, która będzie odfiltrowywana. Dodatkowo w sieci można znaleźć całą masę gotowych czarnych list spamowych zawierających adresy IP do zablokowania.
  4. Filtracja po geolokalizacji
    Skoro można zrobić filtrowanie adresów z IP, z których przychodził notorycznie spam równie dobrze można wykluczyć lokalizacje, z których zauważamy nadmierną ilość niechcianego ruchu. Wszystko zależy od profilu naszej działalności ale jeżeli istnieje znikoma szansa, że lead przychodzący z Chin lub Filipin będzie leadem prawdziwym, a nie spamem wysłanym przez boty warto jest te lokalizacje zablokować.

 

Boty generujące spam niestety nigdzie się nie wybierają i będą rozwijane wraz z powstającymi zabezpieczeniami, jednak wszystko opisane powyżej sprawia, że jednocześnie nie utrudniamy użytkownikom wypełnienia naszych formularzy, zwiększając poziom konwersji, a sami ograniczamy sobie spam do minimum. Jeżeli obie strony są zadowolone, to czego chcieć więcej?

Skontaktuj się z nami

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tortor pharetra lectus tellus egestas vulputate ipsum lacus id. Tellus aliquet vel nulla habitant enim elementum nunc dis. Sagittis mauris cursus nunc adipiscing arcu est ullamcorper. Donec donec vestibulum gravida dui nulla.